Jak wykonać naprawę powypadkową samochodu, aby na tym nie stracić?

Jeśli samochód jest ubezpieczony, to naprawa powypadkowa powinna być zmartwieniem ubezpieczyciela. Kierowca ma prawo oczekiwać naprawy w profesjonalnym warsztacie i z użyciem oryginalnych części. Nie zawsze jednak w praktyce jest to takie proste, a zamiast naprawy powypadkowej ubezpieczyciel proponuję szkodę całkowitą. To niekorzystne dla właściciela rozwiązanie, na którym może sporo stracić. Jak się przed tym ustrzec?

 

Naprawa powypadkowa – bezgotówkowa czy odszkodowanie?

Mechanika pojazdowa w ramach napraw po wypadku powinna bazować na częściach zamiennych takich samych jak te uszkodzone. Teoretycznie nie powinno się więc tracić nawet złotówki na takiej naprawie. Co więcej, jeśli w trakcie prac na samochodzie powstaną ślady, które obniżają jego wartość, kierowca dostaje rekompensatę. Często też właściciele decydują się na naprawę bezgotówkową, zamiast przyjąć pełne odszkodowanie i wziąć na siebie konieczność naprawy pojazdu. To błąd, w wyniku którego można wiele stracić.

 

Naprawa bezgotówkowa odbywa się między warsztatem a ubezpieczycielem, ale w jej trakcie może dojść do nadużyć. Ceny usług mechanika i części, których musi użyć do naprawy, są wysokie, a ubezpieczyciel chce płacić jak najmniej, dlatego jedynym stratnym w tej sytuacji jest kierowca. Zdecydowanie lepiej jest zdecydować się na wypłatę odszkodowania i naprawę powypadkową w autoryzowanym warsztacie.

 

Naprawa powypadkowa a szkoda całkowita

Ubezpieczyciel może spróbować udowodnić, że naprawa powypadkowa jest nieopłacalna i uznać tzw. szkodę całkowitą. Nie warto się na to rozwiązanie zgadzać. Szkoda całkowita oznacza, że ubezpieczyciel nie ma obowiązku naprawy samochodu, zamiast tego wypłaca odszkodowanie pomniejszone o wartość wraku. W ten sposób kierowca zostaje z pojazdem, którego musi się pozbyć i niskim odszkodowaniem. Lepszym pomysłem jest przyglądanie się dokładnie wycenom przedstawionym przez ubezpieczyciela i patrzeniu mu uważnie na ręce, a kiedy coś budzi wątpliwości – zaskarżanie czynności ubezpieczyciela, pisanie odwołań od jego decyzji, a nawet ścieżka sądowa.